Els Orígens
L´ any 1320 va instituir-se a Barcelona la festa de corpus . La processó era un motiu adequadíssim per fer volar la fantasia: hi participaven més d´ un centenar d´ entremesos o figures que reproduïen episodis de les sagrades escriptures , batalles entre moros i cristians , lluites entre àngels i monstres infernals ... S´ aprofitaven els personatges de les funcions teatrals i la processó servia per a alliçonar la gent senzilla.
A Berga es devia instituir la processó de Corpus a imatge de la de Barcelona, uns quaranta anys més tard. Es copiaren els entremesos de la ciutat comtal, però s’hi afegiren algunes danses que feien referència a les batalles de moros i cristians .Finalment , l´ any 1393 , amb l´ alliberament comtal de la vila , la festa va ser retocada i ampliada i es va començar a celebrar fora de la processó com a espectacle de carrer.
Al començament se’n deia "Bulla", que volia dir "bullícia" o gatzara. Cap al final del segle XVIII va començar a dir-se´n "patum", nom que segurament ve del so que fa constantment el Tabal mentre marca el ritme de la festa .
A Berga es devia instituir la processó de Corpus a imatge de la de Barcelona, uns quaranta anys més tard. Es copiaren els entremesos de la ciutat comtal, però s’hi afegiren algunes danses que feien referència a les batalles de moros i cristians .Finalment , l´ any 1393 , amb l´ alliberament comtal de la vila , la festa va ser retocada i ampliada i es va començar a celebrar fora de la processó com a espectacle de carrer.
Al començament se’n deia "Bulla", que volia dir "bullícia" o gatzara. Cap al final del segle XVIII va començar a dir-se´n "patum", nom que segurament ve del so que fa constantment el Tabal mentre marca el ritme de la festa .
Es diu que les mares ensenyaven els nens a acompanyar el ritme del Tabal amb aquesta cantarella: Patum, patum, patena, les calces del xemena; patum, patum, pató, les calces del rector. |
La patum Avui Al llarg de la setmana, els actes es repeteixen amb diferents variants com, la Patum de lluïment, la Patum completa i també la Patum infantil , amb les mateixes característiques que la completa dels adults , però protagonitzada pels nens i nenes de Berga. Les reduïdes dimensions dels carrers i les places per on transcorren els actes i la gran afluència de públic l´ han convertit potser en una festa massa multitudinària , fet que en ocasions arriba a dificultar el desenvolupament dels actes i els moviments dels elements protagonistes. Però també és veritat que la participació del públic és totalment imprescindible perquè la festa pugui respirar tot l´ ambient que genera. |
"No se sap per on agafar-la. No és ni representació sacra, ni una dansa popular com tantes en tenen les diferents comarques catalanes , ni exclusivament una festa de carrer bulliciosa i primitiva . Però per altra banda, és tot això i encara més coses" (Mossèn Josep Armengou i Feliu) |
En fi, la Patum de Berga, no sols és element d´ unió entre tot els berguedana , sinó també d´ integració de tots els immigrats. És la FESTA en majúscules. |
Els Entremesos de la Patum
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada